WEBEFEKTIV BLOG

De ce ai nevoie de un manual de brand?

autor: Echipa WebEfektiv

Când începi un business, unul dintre primele elemente la care te gândești, este cum comunici clienților despre produsele sau serviciile tale. Pentru asta, ai nevoie de un brand, iar acest brand trebuie sa se identifice cu produsele sau serviciile companiei.

Una dintre metodele cele mai potrivite pentru a identifica produsele sau serviciile în fața publicului-țintă este ca brandul sa comunice profesionist și coerent. Pentru a realiza această comunicare coerentă, ai nevoie de o identificare vizuală unitară și profesionistă.

Astfel, manualul de brand este primul lucru pe care trebuie să îl realizezi deoarece conține definirea tuturor elementelor necesare pentru ca brandul tău să fie expus unitar, indiferent de mediul prin care comunică.

Vizualul realizat într-un mod creativ reprezintă comunicarea ta cu clienții, fiind foarte importantă transmiterea ideii din spatele brand-ului tău. Transmiterea viziunii de business către client nu este, contrar aparențelor, un proces simplu. Un vizual fără o identitate clar definită poate fi confuz și inconsistent. În ciuda avantajelor evidente și a necesității acestuia, nu toate companiile dețin manual de brand (cunoscut și sub numele de brand book, brand guideline).

Manualul de brand este mai mult decât un proiect de design, este un proiect de strategie. Este vorba, desigur, despre strategia de a avea o imagine unitară pentru consistență vizuală în poziționarea pe piață. Este important să apelezi la profesionisti care să înțeleagă business-ul tău și tot ce vrei să comunici clienților.

Un alt aspect important este să te asiguri că se creează identitatea de brand, în așa fel încât, să se poată aplica în cadrul oricărui material promoțional, indiferent de tipul acestuia sau de mediul de comunicare. Setul de reguli pe care îl conține manualul de identitate vizuală, stabilește elemente vizuale și moduri de implementare clare, în vederea păstrării unei expuneri unitare a brandului. Aceste reguli au scopul de a ajuta comunicarea, dar un manual de brand bun lasă și loc creativității.

Conținutul unui manual de identitate de brand a fost adaptat în mod constant de-a lungul timpului, în sensul că se dezvoltă constant, astfel încât să asigure nevoile de comunicare pe noile medii ( Facebook cover, Youtube intro outro, Profile pictures etc.).

Acestea stimulează încrederea și loialitatea față de publicul țintă. Coerența vizuală a brand-ului tău îi stabilește identitatea, iar creativitatea definește personalitatea brandului.

Un alt avantaj al definirii imaginii unui brand printr-un manual de identitate de brand este ca eficientizează activitatea departamentului de marketing prin facilitarea comunicarii într-un mod unitar vizual și textual. El va fi utilizat atât de designeri pentru diverse implementări de vizualuri, dar poate fi utilizat și de tipografiile partenere, atunci când vine vorba de tiparit materiale (cărți de vizita, broșuri, cataloage) pe termen lung.

Pe lângă prezentarea unei imagini unitare, un manual de brand poate contribui la stabilirea și la promovarea unei culturi specifice brandului și a unei identități de brand.

Majoritatea companiilor au variațiuni diferite ale logo-ului, utilizabile în diferite locuri: colorate, alb-negru, pentru web, pentru imprimare, cu slogan, vertical sau orizontal. Fără îndrumările clare din manualul de brand: despre culori, dimensiuni, formate pentru toate tipurile de logo, comunicarea vizuală este dificilă.

Un brand bine definit are paleta lui cromatică, argumentată și justificată, fiind recognoscibil prin simpla prezență a culorilor sau a combinației dintre ele. Raportul dintre ele poate fi de asemenea un criteriu de diferențiere și de recunoaștere. Familia de fonturi folosite, mai exact tipul de literă, folosit corect în funcție de zona de exprimare a identității aduce o vizibilitate clară a informației, creează o identitate, o unitate și chiar unicitate prin layout. Poziționarea vizuală, layout-ul, trebuie să fie bine definit și construit, printr-un raport clar între zona de fotografie, ilustrație și zona de informație. Cuprinsul manualului de brand are bine stabilite și elementele de identitate verbală, definirea brand-ului, modul în care acesta rămâne bine definit în diferite medii.

Un brand trebuie să aibă propria manifestare vizuală, propriul stil grafic, cromatic, fotografic și iconografic. De ce? Lipsa acestor aspecte, nu face decât să ducă brandul într-o zonă de anonimat, fiind incapabil ca brand să se diferențieze și să se exprime consecvent. Aceste detalii fac diferența dintre un început corect al strategiei tale și o pierdere a identității.

Înțelegerea importanței acestor aspecte de poziționare și strategie vizuală îți pot aduce avantaje majore. Este foarte important să apelezi la profesioniști și să investești în identitatea ta ca afacere. Înțelegerea valorii pe care o aduce această fundație a businessului tău te poate diferenția prin unicitate, consistentă și seriozitatea de abordare a pieței.